Update CROW-richtlijnen Werk in Uitvoering

CROW_Werk-in-UitvoeringCROW heeft belangrijke aanvullingen en correcties toegevoegd aan de Richtlijnen Werk in Uitvoering. De Richtlijnen zijn bedoeld voor professionals die verantwoordelijk zijn voor het veilig uitvoeren van wegwerkzaamheden, en bieden praktische adviezen en maatregelen om de veiligheid van zowel wegwerkers als weggebruikers te waarborgen.

Fluorescerend geel in klasse III

Bij de ‘Standaard maatregelen voor materiaal en materieel’ is fluorescerend geel in klasse III geïntroduceerd voor alle tijdelijke en nieuw aan te schaffen bewegwijzering en tijdelijke omleidingsborden. Deze verandering wordt stapsgewijs ingevoerd in drie fasen.

  • Fase 1: per juli 2025 bevelen we aan om klasse III fluorescerend geel boven geel te verkiezen voor alle tijdelijke en nieuw aan te schaffen bewegwijzering en omleidingsborden.
  • Fase 2: per oktober 2025 moeten alle nieuwe aan te schaffen tijdelijke bewegwijzering en tijdelijke omleidingsborden in klasse III fluorescerend geel zijn uitgevoerd.
  • Fase 3: per januari 2036 moeten alle tijdelijke bewegwijzering en tijdelijke omleidingsborden in klasse III fluorescerend geel zijn uitgevoerd.

Overige wijzigingen

  • Voor het nulpunt is meer variatie toegestaan dan alleen het plaatsen van 3 verkeerskegels naast elkaar.
  • Bij rijdende afzettingen op enkelbaans wegen met Vmax = 80 km/h en op wegen met Vmax = 70 km/h én gescheiden rijbanen is de toepassing van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber afhankelijk van de feitelijke snelheid. Uit oogpunt van veiligheid is het gebruik van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber bij rijdende afzettingen op deze wegen verplicht.
  • Het tijdelijk verlagen van de snelheid bij werkzaamheden op of nabij kruispunten met verkeerslichten kan ook consequenties hebben voor de verkeerslichtenregeling. Als gevolg van de lagere snelheid van het verkeer (met name het autoverkeer) op het kruisingsvlak, moet rekening worden gehouden met langere ontruimingstijden.
  • Om de lengte van een gecombineerde in- en uitvoegstrook in een werkvak te bepalen moet de grootste lengte van in- en uitvoegstrook als maatgevend worden aangehouden en dat is de totale lengte van de invoegstrook.

Toevoegingen

Naast de bovengenoemde wijzigingen zijn er ook andere aanvullingen en correcties die van belang zijn voor de sector. Zoals:

  • De toevoeging van de publicatie 96vw ‘Tijdelijke verkeersmaatregelen op vaarwegen’ aan het portfolio Werk in Uitvoering 96.
  • De toevoeging van een nieuwe paragraaf in de publicatie ‘Specificaties voor materiaal en materieel’, die specifieke eisen stelt aan mobiele dragers voor actieramen die niet als aanhanger zijn uitgevoerd. Deze toevoeging is een antwoord op de behoeften uit de sector en draagt bij aan een veiliger gebruik van deze dragers.
  • De toevoeging in de publicatie ‘Specificaties voor materiaal en materieel’ van functie-eisen en raakvlakeisen voor de uitvoering van omleidingen en tijdelijke bewegwijzering.
  • De toevoeging van nieuwe tekst en bijbehorende figuren in de publicaties 96a die betrekking hebben op de slingermaatregel. Deze toevoegingen zijn bedoeld om de juiste uitvoering van deze maatregel te waarborgen.

Deze aanvullingen en wijzigingen in het portfolio Werk In Uitvoering onderstrepen het belang van actuele richtlijnen en veiligheidsnormen in de uitvoering van wegwerkzaamheden. Alle aanvullingen en correcties zijn 9 oktober 2024 verwerkt in de online Kennisbank en worden uiteindelijk meegenomen in de volgende versie van de gedrukte publicaties.

Actualiseer je kennis

Wil jij alle actuele kennis over de Richtlijnen WiU tot je nemen, volg dan een van de volgende studies::

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *